Cookies ger oss information om hur du använder sajten, så att vi kan förbättra upplevelsen för dig. Läs mer om cookies
Cookies ger oss information om hur du använder sajten, så att vi kan förbättra upplevelsen för dig. Läs mer om cookies
Ansvarstagande och långsiktig hållbarhet är en integrerad del av Kraftringens affärsstrategi och verksamhetsstyrning. Det ska genomsyra allt vi gör, från styrelse till leverantörer och från första idé till färdig produkt.
Genom att integrera hållbarhetsaspekterna i affärsplanen, och med ett systematiskt förbättringsarbete vill vi på Kraftringen visa att vi tar hållbarhet på allvar. Om vi kan skapa medvetenhet inom vår egen organisation, har vi större möjlighet att skapa produkter, tjänster och koncept som är i samklang med samhällets strävan.
Kraftringens ambition är att skapa förtroende genom en god affärsetik och transparens i bolaget. Det stärker relationerna med våra kunder, samarbetspartners och övriga intressenter, och gör organisationen mer attraktiv för nya medarbetare. 2014 togs en ny övergripande styrmodell fram och samtliga styrande dokument sågs över. Inom ramen för hållbarhetsarbetet finns följande policyer: arbetsmiljöpolicy, jämställdhets- och mångfaldspolicy, kvalitetspolicy, samt miljöpolicy.
Vi har dessutom en uppförandekod som bland annat baseras på de tio principer för företagsansvar som återfinns i FN:s Global Compact, vilket vi är ansluten till sedan april 2015.
Omvärldens förväntningar på Kraftringen som en samhällsengagerad aktör blir allt tydligare. Som kommunägt energibolag har vi en både given och viktig roll i samhällsutvecklingen – inte minst vad gäller hållbarhetsfrågor. Dessutom ska vi vara drivande i omställningen till förnybara energikällor och arbeta brett med energieffektivisering. För att lyckas med detta för vi dialoger och har samarbeten med andra aktörer, såsom kunder, samarbetspartners, myndigheter, högskolor, kommuninvånare och medarbetare.
Genom till exempel samverkansmöten, kundevent och intressentdialoger om hållbarhet pratar vi med kunder och andra aktörer kring frågor som kan handla om allt från vår roll i samhället, leveranssäkerhet, energieffektivisering och långsiktiga affärsrelationer. Vi får genom dessa aktiviteter viktig information och kunskap som är en viktig del i vår verksamhetsutveckling.
Hållbarhet – att överleva långsiktigt som företag och bidra till ett långsiktigt hållbart samhälle – ska vara en integrerad del av Kraftringens affär och verksamhet. Det innebär att ekonomisk, miljömässig och social långsiktighet inkluderas i såväl affärsupplägg i dialog med kund och partners som internt i koncernens målstyrning, riskbedömning och processutveckling.
Kraftringen exponeras för risker inom verksamheten och i leverantörs-och entreprenadkedjan. Det finns också risker och möjligheter kopplade till våra produkter och erbjudanden gentemot kund. Vi arbetar systematiskt för att identifiera, värdera, hantera och följa upp finansiella, miljömässiga och sociala risker. De risker som identifieras listas och värderas. För varje risk som bedöms betydande etableras en åtgärdsplan i syfte att eliminera risken eller minimera eventuella konsekvenser.
Listan av hållbarhetsrisker ses över vid behov, eller minst årligen, i en serie workshops där personer med expertis och kunskap om olika delar av verksamheten deltar. Vid dessa tillfällen revideras listan avseende risker bland annat kopplade till miljö, arbetsmiljö, anti-korruption och mänskliga rättigheter, i hela Kraftringens värdekedja.
Nedan beskrivs i korthet hur risker i olika delar av verksamheten styrs och hanteras.
Vid väsentlighetsanalys kopplat till området mänskliga rättigheter bedöms riskerna inte vara väsentliga utöver de områden som berörs i ovan nämnda avsnitt.