3 smarta tjänster - som gör det extra enkelt att ha laddstolpar
Det ska vara enkelt att ha laddstolpar. På Kraftringen erbjuder vi flera olika tjänster i form av mätning, smart laddstyrning, betalning och service. Hur mycket administration ni vill sköta själv är upp till er som förening. Lär känna våra 3 smarta tjänster som gör laddstolparna till en extra smidig investering för er BRF: Molntjänst & Kundtjänst, Betallösning och serviceavtal
1. Molntjänst & Kundtjänst
Genom Kraftringens partner Eways molntjänst samlas statistik över laddad el för att ni som förening kan följa upp statistik över förenings laddning. Det ingår även löpande uppgradering av mjukvaran i laddstationen, larm och övervakning via portal samt möjlighet till dynamisk lastbalansering mellan uttagen. Molntjänsten är en förutsättning för en framtidssäkrad laddinfrastruktur med betallösningar. Föreningen får inloggning till portal för samlad översikt av antal laddsessioner och kWh.
Bemannad kundtjänst (tel: 010-121 94 01) dit elbilsförare kan ringa för support dygnet runt, året runt.
2. Betallösning
Den enklaste lösningen för er som förening är att medlemmen/elbilisten identifierar sig med ett RFID-kort (”laddkort”) vid laddning och betalar för laddningen, kr/kWh. Medlemmen tecknar sig för ett laddkonto/kort på Kraftringens partner Eways hemsida, eways.se, förbrukningen läses av, Eways debiterar föraren månadsvis. Ni som laddstationsägare väljer själv ett pris på laddningen, vanligtvis kr/kWh och Eways betalar ut laddintäkten halvårsvis. Finns även fler betallösningar möjliga genom plattformen, parkeringsappar eller Swish tillgänglig för tillfället.
3. Serviceavtal
Kraftringen erbjuder ett serviceavtal där vi en gång per år gör en genomgående besiktning av laddstolparna för att kontrollera att de fungerar som de ska.
I servicen ingår:
- Okulär besiktning av laddstationen
- Kontroll av kablar och anslutningsdon
- Motionering av personskyddsbrytare
- Rengöring