Företagarna på soliga Öland satsade på ren el från egna solceller
Norra Öland är Sveriges soligaste plats och en sann turistmetropol. Varje år kan ön räkna in runt 1 miljon gästnätter. Många näringsidkare har byggt ut sina verksamheter efterhand som antalet besökare ökat. Men elsystemet på ön är inte anpassat för den stora efterfrågan, något som lett till att många elserviser och säkringar idag är överbelastade.
För att kunna fortsätta expandera har en del näringsidkare därför sökt andra lösningar. I somras fick vi på Kraftringen uppdraget att installera solcellsanläggningar hos två öländska företag: ICA Nära-butiken i Böda och den välkända Kaffestugan.
I Böda på norra Öland skiner solen ofta och mycket. Den milslånga stranden med kritvit sand lockar varje år tusentals sommargäster. Under högsäsong är kommersen intensiv och försäljningen skjuter i höjden för de lokala butikerna. Så även elkonsumtionen. Frysar, kylar och luftkonditionering går för fullt. Skillnaden från de lugna vintermånaderna är stor, förklarar Mats Olsson, handlare på ICA Nära Böda.
Mats Olsson är handlare på ICA Nära Böda. Butiken ligger centralt i byn, strax söder om kyrkan.
Mats butik är öppen året om och kontrasterna under året är stora. Sommartid är det full aktivitet från tidig morgon till sen kväll och ett 20-tal personer arbetar i butiken. Under lågsäsong reduceras arbetsstyrkan till fem personer. Mats förklarar att den ökade efterfrågan på el sammanfaller med de mest solintensiva månaderna på ön. Att välja en solcellsanläggning, istället för att höja upp elsäkringarna, är därmed ett fördelaktigt alternativ, både ur ett ekonomiskt och miljömässigt perspektiv.
Mats. Hur kommer det sig att du valde att investera i solceller?
Jag är mycket för det lokala. Jag vill att Böda ska leva och därför investerar jag mycket i butiken.
Du fick upp din anläggning nu i sommar. Kan du berätta lite mer?
Vi har maxat hela taket och kommer att i princip vara självförsörjande soliga dagar. Jag räknar med att återbetalningstiden ska ta cirka 8 år, kanske lite mindre. Eftersom livslängden är minst 20 år känns det bra att ha 12 år då panelerna bara genererar och inte kostar.Jag tror det är viktigt för kunderna att de ser att man tänker på miljön. Miljötänket blir en större del i folks medvetande för varje år.
Du och Kaffestugan valde att installera solceller samtidigt. Hur kommer det sig?
Gänget på Kaffestugan är mina vänner och vi ligger bara ett stenkast från varandra. Vi tog ett gemensamt beslut och har diskuterat mycket ihop. Jag ligger någon vecka före med installationen.
Kaffestugan är ett hantverksbageri och café som ägs av fyra vänner. Sommartid kommer gäster långväga ifrån (kaféet finns med i White Guide som listar Sveriges bästa restauranger och caféer) för att köpa matbröd, wienerbröd, vetebröd, bakelser och äkta italiensk gelato.
Sofie Loirendal är en av caféets fyra delägare. På Kaffestugan bakas allt från grunden, med bra råvaror och ett gott handlag.
Sofie. Hur kommer det sig att ni valde solceller?
Solel ligger i tiden, alla pratar om det. Dessutom ligger det i vår filosofi att göra saker och ting från grunden, med äkta vara. Det är klart att vi ska göra samma sak med energin! Det har gått snabbt från det att vi bestämde oss tills dess att solcellerna började komma upp på taket.
Hur ser ni på återbetalningstiden för er investering?
Eftersom vi tillverkar och säljer glass har vi mycket frysar. Vår anläggning kommer att producera 31 500 kWh per år och det täcker i stort sett vårt behov. Återbetalningstid räknar vi till 9 år. Produktionen är igång när vi har som mest sol på Öland. Varför inte dra nytta solen och kraften som vi har så gott om?