Kundservice stängt 25/5 pga utbildning
På fredag öppnar vi som vanligt igen.
På fredag öppnar vi som vanligt igen.
Har du frågor, funderingar eller vill du teckna om ditt avtal? Du når oss på telefon mån-fre mellan kl. 8:00 - 15:00.
Kundservice: 020-32 61 00
Felanmälan: 020-55 66 00
Växel: 010-122 70 00
Telefon från utlandet: +46 771-55 66 50
Tors 25 maj - Stängt (Vi är på utbildning)
Mån 5 juni - Stänger kl 15
Tis 6 juni - Stängt (Sveriges nationaldag)
Tors 22 juni - Stänger kl 15
Fre 23 juni - Stängt (Midsommarafton)
Har ni fått min fakturabetalning?
Här kan du logga in på Mitt Kraftringen och se om vi fått din betalning. Du kan också ladda ner appen och titta där.
Hur kan jag betala min faktura?
Här kan du läsa om vilka betalningssätt du kan välja mellan.
Vad händer om jag inte betalar min faktura?
Läs mer om obetalda fakturor.
Kan jag får anstånd på min faktura?
Det finns möjlighet att ansöka om anstånd med att betala en faktura, vilket innebär att förfallodatum skjuts fram i max 30 dagar. För att ansöka om anstånd måste du höra av dig till vår kundservice innan förfallodatum.
Du kan också själv hantera anstånd och flytta fram förfallodagen för enstaka fakturor upp till 15 000 kr via Mitt Kraftringen. Här har vi samlat information om hur du gör Obetald faktura - Fakturafrågor
Vid anstånd debiteras en lagstadgad dröjsmålsränta som är referensräntan plus 8%.
Du kan alltid kontakta vår kundservice för att få personlig hjälp och i de fall du inte kan hantera ansökan digitalt.
Hur högt blir priset per kWh för december månad?
Det rörliga elpriset för december är nu klart och landar på 381,75 öre/kWh för elområde 4. Här kan du läsa mer om vad som ingår i priset och hur det beräknas.
Vilka avtalstyper erbjuder vi idag?
Läs mer om vilka avtalstyper du kan välja mellan.
Varför erbjuder vi inte fast pris-avtal?
Vi förklarar det för dig här.
Vad är skillnaden på rörligt elpris och timprisavtal?
Läs mer om skilllnaden mellan timpris och rörligt elpris.
Vad är elpriset just nu?
Håll dig uppdaterad om våra elpriser.
Vad är skillnaden mellan elhandel och elnät?
Som kund har du två olika avtal för din el. Ett elhandelsavtal för själva elen du använder, samt ett elnätsavtal som tecknas med det företag som äger elledningarna där du bor. Ditt elhandelsavtal bestämmer hur mycket du betalar för din förbrukade el och det står dig fritt att välja vilket typ av avtal och företag du vill. Elnätsavtalet kan dock bara tecknas hos nätägaren i området, men du som bor i fristående hus eller radhus kan påverka kostnaden genom att se över din säkringsstorlek. Större säkringsstorlek ger i regel en högre elnätskostnad.
Kan jag ta med elavtalet när jag flyttar?
För att få el till din bostad behöver du två avtal, ett elnätsavtal med det elnätsföretag som äger elledningarna där du bor, och ett elavtal med det elhandelsföretag du väljer att köpa elen av. Att flytta sitt elnätavtal skiljer sig lite från elavtalet, beroende på om du flytta inom samma område eller inte. Elnätsägare ansvarar nämligen för olika geografiska områden, och om du flyttar inom området din nuvarande nätägare sköter om är det superenkelt – då räcker det att du hör av dig till dem med ny adress och inflyttningsdatum. Ska du flytta utanför ditt nuvarande elnätsägares område behöver du ta reda på vilket företag som är nätagare på din nya adress och teckna nytt elnätsavtal med dem.
Vilka uppgifter behöver jag vid en inflytt respektive utflytt?
Du behöver ett elavtal för ditt nya boende, och kan antingen flytta med dig ditt befintliga eller teckna ett nytt avtal med ett elbolag. För att teckna ett nytt elavtal vid flytt behöver du veta vad din nya bostad har för anläggnings-ID. Det kan du få reda på av din hyresvärd, bostadsförmedlare eller föregående ägare. Du behöver även teckna ett elnätsavtal med den nätleverantör som äger elledningarna i det område som du flyttar till.
Var hittar jag mitt anläggnings-ID?
Du hittar det enkelt under Mitt Kraftringen eller i appen. Du kan även få reda på det av din hyresvärd, bostadsförmedlare eller föregående ägare.
Kan jag anmäla flytt via hemsida?
Du anmäler din flytt genom att kontakta kundservice på 020-32 61 00.