Stäng stäng ikon

Läs om regeringens nya förslag på elpriskompensation. Vår kundservice har för närvarande inte mer information och vi väntar på mer detaljer. Svarstiderna på telefon och mail är mycket långa just nu. Vi tackar för din förståelse och tålamod.

Läs om regeringens nya förslag på elpriskompensation. Kundservice har inte mer information just nu, inväntar detaljer. Svarstiderna är tyvärr långa just nu. Tack för ditt tålamod.

Cookies ger oss information om hur du använder sajten, så att vi kan förbättra upplevelsen för dig. Läs mer om cookies

Cookies ger oss information om hur du använder sajten, så att vi kan förbättra upplevelsen för dig. Läs mer om cookies

”Jag finns här för våra kunder oavsett om de är glada, arga eller ledsna.”

Vi träffar Anna på Kraftringens huvudkontor i Lund. Solen skiner in genom de stora fönstren i taket. Det är en harmonisk och lugn stämning och det enda som hörs är klinket av några kaffemuggar. När Anna slår sig ner ler hon stort, det brukar hon göra.

Hej Anna! Du ser alltid så glad ut!
Gör jag? Jo, jag är nog en väldigt positiv person.

Kan du berätta lite om vad du gör här på Kraftringen?
Absolut. Jag arbetar på kundservice, som rådgivare och administratör. Vi är ett trevligt gäng som jobbar här från Råbyvägen, de flesta av oss sitter på andra våningen, upp för trappan där.

Vad innebär det att jobba på kundservice?
Kort kan man säga att kundservice är vårt ansikte utåt. Min tjänst är lite speciell och består av två delar. Jag arbetar en del som rådgivare och en del som administratör. Som rådgivare svarar jag i telefon när kunderna ringer. Då kan det handla om allt mellan himmel och jord.

Som administratör är min huvudsyssla abonnemangsfrågor. Jag ser helt enkelt till att våra kunder betalar för rätt abonnemang och från rätt datum.

Hur kan en vanlig dag se ut för dig?
På kundservice vet man aldrig vad som händer och det är en del av charmen med att arbeta här. Det är en ständig variation av inkommande samtal. Det kan handla om att hjälpa en kund som vill teckna ett nytt elhandelsavtal till ett nerklottrat elskåp ute i Lomma. Och helt plötsligt kan det bli ett strömavbrott. Då måste man släppa allt och bara hantera felanmälningar. Fast det händer inte så ofta nu för tiden.

Vilken yrkesmässig bakgrund har du?
Jag började min karriär hemma i Vimmerby, i Småland. Så långt från energibranschen som man tänkas kan. Efter gymnasiet började jag jobba inom restaurangbranschen och efter det blev det ett antal år på Systembolaget. De åren var fantastiskt värdefulla. Här växte jag i min förmåga att möta kunder, i alla situationer och på bästa sätt.

Berätta! Hur tog du klivet från Systembolaget till Kraftringen?
Jo, saken är den att jag blev headhuntad. Min före detta chef började arbeta här på Kraftringen och tipsade mig om att söka en tjänst, och på den vägen är det. Att gå från alkohol till el innebar en viss startsträcka. Tack och lov har vi en mycket bra internutbildning och trots branschbytet har jag alltid känt mig trygg i min yrkesroll. I slutänden handlar det ju om att arbeta med människor.

Vad ser du som din största utmaning?
De flesta kundmöten är väldigt positiva, men alla är såklart inte alltid nöjda med Kraftringen. Då är mitt mål att ta hand om kunden på bästa sätt. Att lyssna in, att förklara och ge rätt information. Helt enkelt, att kunden känner sig väl bemött.  

Så hur känns det nu?
Jag är glad att jag tog klivet. Kraftringen är ett roligt och spännande företag i framkant och det vi jobbar med är viktigt för framtiden.

Tack för din tid Anna! Till sist hörde jag att du hade något att bekänna …
Jo, det är så att innan jag började jobba här så hade jag aldrig läst min elräkning. Men nu har jag stenkoll och kan dessutom förklara för våra kunder hur det fungerar, om jag så skulle bli tillfrågad i sömnen.

Namn: Anna Svensson
Arbetar som: Rådgivare och administratör på kundservice
Utbildning: Hotell- och restauranglinjen på gymnasiet
Arbetat på Kraftringen sedan: Oktober 2015.
Bor: Kommer från Småland men är Malmöbo sedan 10 år