Fjärrvärmemätarbesök
Ibland behöver vi besöka fjärrvärmemätaren hos dig. Mätaren eller delar av mätaren kan ha uppnått sin livslängd eller på något sätt vara defekt, exempelvis att den inte längre kan kommunicera så att vi kan samla in mätvärden från den.
Här samlar vi vanliga frågor och svar om fjärrvärmemätaren och byte eller besök som rör mätaren.
Vanliga frågor och svar om fjärrvärmemätarbesök
När vi behöver besöka fjärrvärmemätaren hos dig kontaktar vi dig i förväg. Beroende på vilka kontaktuppgifter du lämnat till oss får du informationen antingen via sms, e-post eller brev. Passa på att se över och uppdatera din kontaktinformation på Mitt Kraftringen så att du får informationen på det sätt som passar dig bäst.
I normalfallet får du ett sms med en tidsbokning med en länk där du kan tacka ja eller nej. (Länken kommer från amutil.tbx.se.) Om du behöver boka om en bokad tid kan du kontakta Kundservice.
Ett mätarbyte tar vanligtvis 1–2 timmar. I vissa fall kan det ta längre tid, om det till exempel är svårt att ta loss den gamla mätaren. Är det endast kommunikationskortet som behöver bytas ut tar arbetet kortare tid.
Antingen kan våra tekniker svara på plats eller så kan du kontakta Kraftringens kundservice.
Det finns alltid en liten risk för läckage efter ett mätarbyte. Skulle du upptäcka ett läckage gör du en felanmälan till Kraftringens kundservice.
En vanlig villamätare har en livslängd på cirka 10 år. Mätare i större anläggningar behöver bytas ungefär vart femte år. Detta görs för att kunna säkerställa kvalitet och mätnoggrannhet.