Smarta elmätare

Information om våra elmätare, elmätarbyte och elmätarbesök 

Elmätarna i vårt elnät är fjärravlästa och utrustade med så kallad smart teknik. Det bidrar till en säkrare drift av elnäten, och ger kunder möjlighet att vara mer aktiva i att styra sin egen elförbrukning på ett smartare sätt. 

Våra fjärravlästa elmätare kommunicerar (precis som en mobiltelefon) genom 4G-nätet. Frekvensen som används är 800 MHz och kommunikationen sker ca två gånger per dygn när mätvärdena skickas. Samtliga elmätare i vårt nät har kvartsvis mätning och följer gällande funktionskrav, dvs Energimarknadsinspektionens föreskrifter om funktionskrav för mätsystem och mätutrustning (EIFS 2019:5).

Vanliga frågor och svar om elmätare

Elmätarbesök


Ibland behöver vi besöka elmätaren hos dig. Det kan exempelvis vara om den har gått sönder, eller om vi har problem med kommunikationen till den. Mätarbyten och mätarunderhåll görs tillsammans med våra samarbetspartner ONE Nordic. 

Avisering av arbete på mätare 

Du får information om elmätarbesök antingen via sms, e-post eller brev. Vilket sätt vi tar kontakt på beror på vilka kontaktuppgifter du lämnat till oss. Gå gärna in på  Mitt Kraftringen och dubbelkolla att uppgifterna stämmer. 

Vi vill minska mängden pappersutskick för miljöns skull. Har vi digitala kontaktuppgifter till dig kommer du därför att få information om mätarbesöket antingen via e-post eller sms.  

Vanliga frågor om elmätarbesök

Loading...
På den här sidan visar vi en inbäddad chatt. För att du ska få se chatten måste du godkänna att vi använder funktionella cookies på din dator. Klicka på knappen Cookie-inställningar för att justera inställningarna.