Smarta elmätare
Information om våra elmätare, elmätarbyte och elmätarbesök
Elmätarna i vårt elnät är fjärravlästa och utrustade med så kallad smart teknik. Det bidrar till en säkrare drift av elnäten, och ger kunder möjlighet att vara mer aktiva i att styra sin egen elförbrukning på ett smartare sätt.
Våra fjärravlästa elmätare kommunicerar (precis som en mobiltelefon) genom 4G-nätet. Frekvensen som används är 800 MHz och kommunikationen sker ca två gånger per dygn när mätvärdena skickas. Samtliga elmätare i vårt nät har kvartsvis mätning och följer gällande funktionskrav, dvs Energimarknadsinspektionens föreskrifter om funktionskrav för mätsystem och mätutrustning (EIFS 2019:5).
Vanliga frågor och svar om elmätare
Elmätarna för hushållsanläggningar (kategori 1, dvs upp till 63 A) är utrustade med ett så kallat kundgränssnitt som gör det möjligt för dig som kund att koppla in utrustning för att t.ex. följa din elförbrukning och/eller elproduktion i nära realtid. Det är ett standardiserat gränssnitt bestående av en P1-port (även kallat HAN-port) med en kontakt av typen RJ12 som kan överföra data från mätaren till en tredjepartslösning (t.ex. en mobilapp). Detaljerad teknisk specifikation finns att ladda ned från Energiföretagen.se.
Kontakta Kundservice om du vill beställa aktivering av kundgränssnittet. Aktiveringen tar en dag.
Som elnätsägare kan Kraftringen inte rekommendera några specifika produkter, men det finns ett antal olika lösningar på marknaden som kan kopplas in till kundgränssnittet för att bevaka elförbrukningen. Kontrollera alltid med din leverantör att just deras produkt är kompatibel med det här gränssnittet innan du köper.
Våra fjärravlästa elmätare uppfyller de svenska funktionskraven på elmätare samt följer de lagar och regler som är aktuella för mätning av konsumenters elförbrukning. Närmare bestämt är de MID-godkända, dvs de följer EG-direktivet om mätinstrument och är kontrollerade i fabrik, samt CE-märkta. (Läs vidare på swedac.se kring STAFS 2016:4 om mätare för aktiv elenergi).
Samtliga våra elmätare som nyttjas för mätning av konsumenters elförbrukning omfattas av ELSA-stickprovskontroller (enligt STAFS 2009:8 för återkommande kontroll). Detta innebär att man säkerställer att mätarna mäter korrekt under sin livslängd.
Kraftringen jobbar löpande med kvalitetssäkring och vid behov kontrolleras mätarna i ett ackrediterat provningslaboratorium för att säkerställa att mätarna mäter korrekt.
Som kund kan du följa din elförbrukning i detalj via vår tjänst Mitt Kraftringen, tillgänglig både som app och på dator. Har du solceller? Då kan elmätaren även visa hur mycket överskottsel som skickas ut i elnätet.
Elmätarna av typen Iskraemeco och Sagemcom har så kallad vektorsummering och är en inbyggd och icke förändringsbar egenskap.
Vanliga frågor om elmätarbesök
Sitter elmätaren inomhus eller på ett sådant sätt att vi inte kan komma åt den behöver du vara hemma för att släppa in oss. Du får då en förbokad tid som du ska bekräfta eller boka om genom att logga in på boka.kraftringen.se. Du kan också kontakta Kraftringens samarbetspartner ONE Nordics servicedesk på 040-668 84 85.
Sitter elmätaren tillgänglig för oss (t.ex. i fasadskåp) behöver du inte vara hemma. Då meddelar vi dig bara vilken vecka arbetet kommer att göras och lägger sedan en lapp i din brevlåda när det är gjort. Kom dock ihåg att se till att plocka undan framför mätarplatsen. Bor du i lägenhet är elmätaren vanligtvis placerad i källaren eller trappuppgången. I dessa fall utför vi arbetet utan att du behöver vara på plats och meddelar detta till fastighetsägaren.
Besöket tar ca 30 minuter och innebär ibland att vi måste stänga av strömmen en kort stund. Har du känslig elektronik ber vi dig därför koppla bort den innan vårt besök. Efter arbetet säkerställer vi att strömmen är påslagen och lämnar information om att vi har varit på plats.
Genom att logga in på boka.kraftringen.se kan du antingen bekräfta din anvisade tid eller boka om den till en annan närliggande tid som passar dig bättre. Du kan också kontakta Kraftringens samarbetspartner ONE Nordics servicedesk på 040-668 84 85.
För att logga in på bokningsportalen behöver du ärende-id och kundnummer. Ditt kundnummer hittar du på din faktura eller på Mitt Kraftringen. Ärende-id och kundnummer hittar du i den information du fått om mätarbesöket.
I normala fall bokas inte tid för mätarbesök om mätaren sitter åtkomlig. Skulle du ha särskilda skäl (exempelvis känslig medicinsk utrustning) kan du dock kontakta ONE Nordic på 040-668 84 85 för att komma överens om en lösning.
Om elmätaren inte sitter åtkomlig för oss behöver du eller annan myndig person över 18 år vara hemma för att släppa in oss.
Innan besöket behöver du se till att elmätaren sitter tillgänglig för våra tekniker och att platsen är i elsäkert* skick. Plocka därför bort eventuella föremål som blockerar platsen, skydda eller klipp ner buskar eller andra växter framför mätarskåpet och se till att inga husdjur är i vägen för våra tekniker. Eftersom vi eventuellt stänger av strömmen en kort stund så är det också bra om du kopplar bort känslig elektronik.
Bra att veta är att det är Kraftringen som äger elmätaren till din elanläggning. Det är därför viktigt att vi alltid kan få tillgång till den vid behov eftersom den är en del av vårt elnät.
(*) I enlighet med Elsäkerhetslagen (2016:732).
Underhåll på mätare och mätarbyten utförs av vår samarbetspartner ONE Nordic som är en av Sveriges ledande leverantörer av tekniska konsulttjänster, entreprenader och service inom energi‐ och industrisektorn. ONE Nordics tekniker kommer alltid att kunna identifiera sig med legitimation och du kan även kontrollera deras identitet genom att ringa till oss på Kraftringens kundservice. Bilarna är uppmärkta med både ONE Nordics och Kraftringens logotyper.
Om mätaren sitter åtkomlig för oss lägger vi en lapp i din brevlåda när vi har slutfört besöket. Bor du i flerfamiljshus och mätaren sitter i ett elmätarrum, placerar vi lappen vid mätaren och informerar fastighetsägaren. Du kommer även att få information om eventuellt mätarbyte på din nästkommande faktura.
Om vi har aktuella kontaktuppgifter till dig (mobilnummer och/eller e-post), blir du inbjuden att delta i en kundnöjdhetsundersökning efter mätarbesöket.
Enligt de allmänna avtalsvillkoren NÄT 2012 K (rev 2) punkt 3.13, som gäller i avtalet mellan kund och Kraftringen Nät, är du skyldig att ge oss tillträde till anläggning och mätare.
Elmätaren ägs av Kraftringen Nät och det är viktigt att vi alltid kan få tillgång till den vid behov eftersom den är en del av vårt elnät.
Om du är hemma vid besöket pratar du i första hand med tekniker på plats om olyckan skulle vara framme. Annars hör du av dig till ONE Nordics servicedesk på 040-668 84 85 eller Kraftringens kundservice. Ta gärna foto innan något eventuellt flyttas eller lagas.
Tänk på att vissa routrar kan behöva startas om efter ett strömavbrott för att internetanslutningen ska fungera igen. I enstaka fall kan det också hända att jordfelsbrytaren löser ut. Kontrollera detta om el eller internet inte skulle fungera efter mätarbesöket.
Varje tekniker kontrollerar sitt eget arbete enligt gällande elsäkerhetsanvisningar. Utöver detta genomför Kraftringen Nät kontinuerliga stickprov, så kallade kvalitetskontroller, av vår underentreprenör ONE Nordic.
Om vi besöker dig för kvalitetskontroll efter mätarbesöket får du en avisering via sms som talar om att vi kommer.