Cookies ger oss information om hur du använder sajten, så att vi kan förbättra upplevelsen för dig. Läs mer om cookies
Cookies ger oss information om hur du använder sajten, så att vi kan förbättra upplevelsen för dig. Läs mer om cookies
Så fungerar elpriskompensationen - frågor & svar.
Så fungerar elpriskompensationen - frågor & svar.
Under de närmsta två åren uppdaterar vi alla fjärrvärmemätare hos våra kunder. Uppdateringen görs för att mätaren ska fungera med vårt nya insamlingssystem och innebär att hela eller delar av mätaren behöver bytas ut.
Klicka på rubrikerna för att hoppa direkt till det område du vill veta mer om.
Beroende på vad du har för fjärrvärmemätare (hur gammal den är etc.), byter vi ut antingen hela mätaren eller bara kommunikationskortet. Det gör vi för att mätaren ska fungera med vårt nya insamlingssystem.
Nej, kostnaden för uppdateringen står Kraftringen för.
Kraftringen behöver tillfälligt extra personal för att effektivt kunna göra den här typen av storskaliga byten/uppdateringar. Det är ONE Nordic som utför arbetet på uppdrag av Kraftringen.
Vi kontaktar dig i god tid innan besöket med information om att det är på gång. När det sedan närmar sig får du mer detaljerad information om tidpunkt och ifall du behöver vara hemma när vi kommer. Beroende på vilka kontaktuppgifter du lämnat till oss får du informationen antingen via sms, e-post eller brev. Passa på att se över och uppdatera din kontaktinformation på Mitt Kraftringen så att du får informationen på det sätt som passar dig bäst.
Ett normalt mätarbyte tar vanligtvis mellan 1-2 timmar. I vissa fall kan det ta längre tid om det t.ex. är svårt att ta loss den gamla mätaren. Är det endast kommunikationskortet som behöver bytas ut tar arbetet kortare tid.
Vi byter insamlingssystem och måste därför byta ut hela eller delar av mätaren. Är mätaren nyligen utbytt behöver endast kommunikationskortet bytas ut.
Antingen kan våra tekniker svara på plats eller så kan du kontakta Kraftringens kundservice som tar ärendet vidare. Du når oss på chatten, via e-post kundservice@kraftringen.se eller på telefon 020-32 61 00.
Det finns alltid en liten risk för läckage efter ett mätarbyte. Skulle du upptäcka ett läckage ringer du Kraftringens felanmälan på 020-55 66 00.
En vanlig villamätare har en livslängd på ca 10 år medan mätare i större anläggningar behöver bytas ungefär vart femte år. Detta görs för att kunna säkerställa kvalitet och mätnoggrannhet.
Om mätaren inte sitter åtkomlig för oss behöver du eller annan myndig person över 18 år vara hemma för att släppa in oss.
Innan besöket behöver du se till att mätaren sitter tillgänglig för våra tekniker. Plocka därför bort eventuella föremål som blockerar platsen och se till att inga husdjur är i vägen för våra tekniker. Under arbetet kopplar vi bort strömmen till fjärrvärmeväxlaren och det blir ett kortare driftstopp på värme och varmvatten.
Sitter mätaren inomhus eller på ett sådant sätt att vi inte kan komma åt den behöver du vara hemma för att släppa in oss. Du får då en förbokad tid som du ska bekräfta eller boka om genom att logga in på boka.kraftringen.se. Du kan också kontakta Kraftringens samarbetspartner ONE Nordics servicedesk på 020-62 00 00 under vardagar mellan kl. 8.00-17.00.
Genom att logga in på boka.kraftringen.se kan du antingen bekräfta din anvisade tid eller boka om den till en annan närliggande tid som passar dig bättre. Du kan också kontakta Kraftringens samarbetspartner ONE Nordics servicedesk på 020-62 00 00 under helgfria vardagar mellan kl. 8.00-17.00.
För att logga in på bokningsportalen behöver du ärende-id och kundnummer. Det hittar du i den information du fått om mätarbytet.
Ja, mer information om detta hittar du här. Det går också bra att kontakta vår kundservice på kundservice@kraftringen.se eller 020-32 61 00.
I våra serviceavtal ingår förebyggande servicebesök, hjälp vid fel samt rabatt på material och akutbesök. Mer information om detta hittar du här. Det går också bra att kontakta vår kundservice på kundservice@kraftringen.se eller 020-32 61 00.