Så fungerar elpriskompensationen
Sidan uppdaterad 3 juni 2022.
Har jag rätt till elpriskompensation?
Det beror på din förbrukning under perioderna december 2021 - februari 2022 och mars 2022.
Elpriskompensationen för mars är nu godkänd av regeringen, och gäller elprisområdena 3 och 4, dvs södra och mellersta Sverige där priserna har ökat som mest. På regeringens webbsida hittar du information om de olika belopp du är berättigad till utifrån din förbrukning. Läs mer på regeringen.se.
Var hittar jag min förbrukning?
Du ser den på din faktura eller genom att logga in på Mitt Kraftringen.
Hur får jag min kompensation?
Det är ditt elnätsbolag som förmedlar kompensationen. Observera att det handlar om en kompensation som sker genom att ett avdrag (en kreditering) görs på dina kommande fakturor.
Om fakturan är lägre än det belopp du har rätt till så kommer överskjutande belopp att dras av på nästkommande faktura. Beroende på din elförbrukning och elprisets utveckling kan det handla om en eller flera fakturor innan du har fått hela kompensationen.
När kommer min kompensation?
Kompensationen för perioden december 2021 - februari 2022 krediterades på fakturan som skickades ut i maj. Elpriskompensationen för mars månad planeras att dras från fakturan i juli eller augusti.
Har du fått en nollfaktura i din internetbank?
När vi dragit av det belopp du är berättigad till kan det hända att du får en faktura där beloppet är noll kronor. Om du har internetbanksfaktura och får en noll-faktura kan det ibland uppstå problem att se fakturan. Det beror på din internetbank och hur de hanterar nollfakturor.
Det finns banker där det inte går att ta bort/radera en nollfaktura från ditt fakturaflöde på internetbanken och det gör att den ligger kvar trots att du inte ska betala något. Det är viktigt att du inte betalar ett mindre belopp för att få bort fakturan! På Mitt Kraftringen kan du alltid se alla dina fakturor.
Behöver jag göra något själv?
Nej, du ska inte ansöka om pengarna, avdraget på din faktura görs automatiskt av ditt elnätsbolag.
Om jag har flyttat? Vad händer då?
Om du har flyttat från din bostad innan stödet har betalats ut måste du kontakta oss, ditt elnätsbolag, för att få kompensationen ersatt. Vi behöver följande uppgifter
• Personnummer på den person som tecknade elnätsavtalet
• Din nya adress
• Bankuppgifter för återbetalning.