Sponsring och lokala samarbeten med Kraftringen Energi och koncernens dotterbolag
Allmänheten ska alltid känna förtroende för Kraftringens verksamhet och att denna bedrivs på ett objektivt och opartiskt sätt. Inför varje form av sponsring måste därför en noggrann bedömning göras av om motparten motsvarar Kraftringens värdegrund, om sponsringen kan bidra till att stärka vårt varumärke och att denna överensstämmer med övergripande mål.
Målet med sponsorinsatsen kan till exempel vara att öka kunskapen om Kraftringens verksamheter, stärka känslan av samhörighet eller bidra till en långsiktigt hållbar utveckling.
Sponsringen ska alltid utgå ifrån ett jämställdhetsperspektiv. Både flickor och pojkar ska vara välkomna i aktiviteten eller verksamheten. Verksamheten ska även i stort sträva efter ökad inkludering.
Då Kraftringen har en begränsad prognos för sponsring eller lokala samarbeten fördelas denna primärt till ägarkommunerna. Fördelning kommer även göras för bästa spridning mellan olika aktiviteter. Vid många ansökningar kommer aktiviteter som bidrar till utveckling av barn och unga kombinerat med ökad kunskap inom naturvetenskap att prioriteras.
Vid all form av sponsring eller lokala samarbeten ska det avtalas att utbetalda medel ska återbetalas om evenemanget inte genomförs eller om förutsättningarna i övrigt förändras så att kriterierna inte längre uppfylls.
Uppsägning av avtal kan ske från båda parter om parterna är överens eller om någon parts förhållande väsentligt förändrats.
Vill du ansöka?
Ansökan för sponsring och samarbete sker årligen den 1-30 september för kommande år. Besked om fördelning av medel redovisas och lämnas till sökande i december för kommande år
Beslut för vilka aktörer som får ta del av Kraftringens satta prognos för sponsring sker av en intern styrgrupp, detta för att skapa en objektiv bedömning av inkomna ansökningar. Ordförande för styrgruppen är Chef Kommunikation och Varumärke.
- Stämmer våra värderingar överens? (Beskriv på vilket sätt.)
- Bidrar ni till en hållbar utveckling? (Beskriv på vilket sätt.)
- Arbetar ni för ökad inkludering? (Beskriv hur ni arbetar med ökad inkludering.)
- Är flickor och pojkar välkomna hos er? (Beskriv hur ni arbetar med jämställdhet.)
- Syns Kraftringens varumärke, produkt eller tjänster i positiva sammanhang? (Beskriv hur Kraftringens varumärke kommer att synliggöras i sponsringssamarbetet.)
- Finns ni i våra ägarkommuner? Alternativ i våra infrastrukturkommuner? (Ange vart er verksamhet bedrivs, vilka är målgruppen och var aktiviteter äger rum.)
- Bidrar ni utveckling av barn och unga? (Beskriv hur ert arbete går till)
- Ökar ni kunskap inom naturvetenskap? (Beskriv på vilket sätt verksamheten främjar detta.)
- Enskilda personer eller lag
- Politiska eller religiösa organisationer
- Organisationer vars verksamhet inte är förenliga med Kraftringens övergripande mål eller med den verksamhet som koncernen bedriver
- Verksamhet som uppenbart skadar social, ekonomisk eller social hållbarhet
- Skol- och studieresor
- Publikationer och enskilda konstverk