Hur vi jobbar med sponsring
Med vår vision "Energi för framtida generationer", tar vi ansvar inte bara för det vi gör här och nu utan också för det vi lämnar efter oss till kommande generationer. Vi vill använda vår kraft till att leda omställningen till ett hållbart samhälle. Som ett led i att Kraftringen jobbar för ett hållbart samhälle hushållar vi med våra resurser. Vi fokuserar på några få utvalda samarbetspartners och evenemang, som vi själva väljer, och riktar våra resurser och insatser där det verkligen behövs.
Med vår sponsring vill vi bidra till att alla barn och ungdomar får meningsfulla och minnesvärda upplevelser inom naturvetenskaperna, så att deras intresse för energi, klimat och miljö kan växa och i sin tur bidra till utvecklingen av ett inkluderande och hållbart samhälle.

Grodliv i Snogeholm
Under våren 2024 hade vi ett lyckat samarbete med Stiftelsen Skånska Landskap. Cirka 200 barn uppdelat på åtta klasser från årskurs 2, fick möjlighet att spendera en dag vid Snogeholmssjön för att bekanta sig med grodor. Klasserna fick tillsammans med naturvägledare från Stiftelsen Skånska Landskap uppleva livet i dammen samt grodans fascinerande lek och spännande liv. På ett lekfullt och pedagogiskt sätt bekantade vi oss med ekosystem, biologisk mångfald och näringskedjor.
Vill du ansöka?
Ansökan för sponsring och samarbete sker årligen den 1-30 september för kommande år. Besked om fördelning av medel redovisas och lämnas till sökande i december för kommande år
Beslut för vilka aktörer som får ta del av Kraftringens satta prognos för sponsring sker av en intern styrgrupp, detta för att skapa en objektiv bedömning av inkomna ansökningar. Ordförande för styrgruppen är Chef Kommunikation och Varumärke.
- Stämmer våra värderingar överens? (Beskriv på vilket sätt.)
- Bidrar ni till en hållbar utveckling? (Beskriv på vilket sätt.)
- Arbetar ni för ökad inkludering? (Beskriv hur ni arbetar med ökad inkludering.)
- Är flickor och pojkar välkomna hos er? (Beskriv hur ni arbetar med jämställdhet.)
- Syns Kraftringens varumärke, produkt eller tjänster i positiva sammanhang? (Beskriv hur Kraftringens varumärke kommer att synliggöras i sponsringssamarbetet.)
- Finns ni i våra ägarkommuner? Alternativ i våra infrastrukturkommuner? (Ange vart er verksamhet bedrivs, vilka är målgruppen och var aktiviteter äger rum.)
- Bidrar ni utveckling av barn och unga? (Beskriv hur ert arbete går till)
- Ökar ni kunskap inom naturvetenskap? (Beskriv på vilket sätt verksamheten främjar detta.)
- Enskilda personer eller lag
- Politiska eller religiösa organisationer
- Organisationer vars verksamhet inte är förenliga med Kraftringens övergripande mål eller med den verksamhet som koncernen bedriver
- Verksamhet som uppenbart skadar social, ekonomisk eller social hållbarhet
- Skol- och studieresor
- Publikationer och enskilda konstverk