Schyssta elavtal - inte en självklarhet
Kraftringen tar ställning mot oseriös elhandel.
– Idag ser vi att ett fåtal oseriösa aktörer skapar otrygghet på elmarknaden, säger Marie Lind på branschorganisationen Energiföretagen. Detta är olyckligt och skadar förtroendet för hela vår bransch. Därför är vi glada att ha Schysst elhandel.
Schysst elhandel är ett certifikat som genomlyser elhandelsföretag på hela 18 punkter. Syftet är att garantera att företaget kort och gott är schysst i relationen till sina kunder. Genom certifikatet blir det lättare, tryggare och tydligare för alla elhandelskunder att teckna elavtal och köpa el. Det säkerställer att varje kund är tillräckligt informerad för att kunna fatta ett grundat beslut, anpassat efter sina specifika behov.
– Det är en ganska krånglig bransch så det är lätt att bli lurad av en oseriös och påstridig försäljare, säger Camilla Nyman, sektionschef kundservice och försäljning på Kraftringen. Det ser vi många exempel på. Genom Schysst elhandel visar vi att vi är en seriös aktör som vill kunderna väl.
Idag har mer än hälften av hushållskunderna i Sverige ett certifierat elhandelsföretag. Energiföretagen Sveriges förhoppning är att ännu fler kunder ska upptäcka Schysst elhandel och välja ett elhandelsföretag som är certifierat.
– Oseriösa affärsmetoder drabbar tyvärr ofta människor som redan är utsatta, fortsätter Marie Lind på Energiföretagen. Personer som har utmaningar med språket till exempel. Ett av kriterierna i Schysst elhandel är just att ta särskild hänsyn till utsatta kunder.
För Kraftringen är det en självklarhet att vara ansluten. Företaget gör redan allt som certifikatet kräver och mer därtill, men att nu ha ett certifikat bidrar till ännu mer trygghet, både för Kraftringen och deras kunder.
– Det ska vara tydligt vad våra kunder köper och exakt vad deras elhandelsavtal innebär, säger Marie Liljewall som är affärsutvecklare för el- och gashandel på Kraftringen. Certifikatet stärker vårt varumärke och ger oss chans att få en ännu bättre relation till våra kunder och dessutom att rekrytera bra människor. Vem vill inte jobba på ett företag som har papper på att de är schyssta mot sina kunder?
Schysst elhandel gör ständiga stickprov hos de certifierade företagen för att säkerställa att de 18 punkterna efterlevs. Dessutom görs en grundlig revision minst var femte år. Dessutom ser de kontinuerligt över kraven så att de är aktuella och följer marknaden.
Här kan du läsa mer om vilka punkter alla bolag måste följa för att tilldelas och behålla certifikatet.
