Felanmälan fiber
Fibernätet är ett mycket stabilt nät. Men ibland blir det fel ändå och då gör vi allt vi kan för att hjälpa er så fort som möjligt. Kraftringen ansvarar för fibernätet tillsammans med två andra aktörer – kommunikationsoperatören och tjänsteleverantören.
Det är vi på Kraftringen som sköter byggnationen av fiber och anslutningen till fibernätet. Skulle en fiberkabel bli avgrävd, till exempel i samband med vägarbeten, är det vi som ansvarar för att återställa den.
Efter att fibern blivit installerad är det kommunikationsoperatören som sköter själva uppkopplingen. Det är de som ser till att fibernätet är i drift. Det är också kommunikationsoperatören som har hand om tjänsteportalen där ni väljer tjänster och tjänsteleverantör. I våra nät är Zitius kommunikationsoperatör och ni väljer era tjänster i tjänsteportalen Zmarket.
Efter att ni har valt era tjänster är det framförallt tjänsteleverantören som ni kommer märka av och ha kontakt med. Det är till dem ni betalar er faktura och felrapporterar om det är något fel med kanalutbudet eller internet. Skulle ett fel uppstå är det tjänsteleverantören som identifierar felet och rapporterar bakåt i kedjan till kommunikationsoperatören, som i sin tur informerar oss på Kraftringen.
Kontakter när något gått fel
Problem med era tjänster: Vänd er direkt till er tjänsteleverantör och göra en felanmälan. Kontaktinformation finn på tjänsteportalen Zmarket.
Aktuell driftinformation för ert område: Klicka här.
För teknisk support: Kontaktar vår kommunikationsoperatör Zitius. Vid fel i er fiberanslutning ska ni alltid felrapportera till er tjänsteleverantör som identifierar problemet och sedan rapporterar vidare till oss.