Frågor och svar om byte av laddoperatör

Kraftringen har under hösten 2024 bytt laddoperatör, från Eways till RE&GO. Samtidigt har vi hjälpt våra kunder att teckna avtal direkt med RE&GO, eller att migrera till en annan, egenvald laddoperatör.

På den här sidan samlar vi svar på vanligt förekommande frågor kring den fortsatta processen. Om ni har ytterligare frågor, så hör av er till er kontakt på Kraftringen eller mejla till laddstationer@kraftringen.se

Senast uppdaterad: 2025-02-25

Varför valde Kraftringen att byta laddoperatör? 
Kraftringen använder sig av underleverantörer i många avseenden och har en ständig utvärdering av pågående samarbeten och det är inte ovanligt med ett byte. Kraftringen har under några år haft laddoperatören Eways som underleverantör för samtliga laddstationer. Under början av 2024 hade Eways ekonomiska problem. Detta påverkade flera utbetalningar av laddåterbäring och föranledde att Kraftringen under våren och sommaren 2024 upphandlade en ny laddoperatör. 

Varför valde Kraftringen RE&GO som ny laddoperatör? 
Kraftringen genomförde en upphandling med flera anbudsgivare och jämförde deras tekniska lösningar, finansiella ställning, ägarstruktur, transaktionsflöden mm. för att hitta en lösning som var så bra för våra kunder som möjligt. Även konkurrenskraftiga priser var en viktig komponent. Sammantaget var RE&GO den leverantör som hade det bästa erbjudandet till våra kunder.

RE&GO tillhör koncernen Rubisco AB, som även äger Energifabriken, med kontor i Lund. Linköpings kommun och Skistar är exempel på existerande kunder hos RE&GO. Läs mer om RE&GO på deras hemsida: www.reandgo.se

Frågor och svar - för BRF eller företag som äger laddstolparna

Vad händer med min uteblivna laddåterbäring hos Eways? 
Efter 3 månader i företagsrekonstruktion fick Eways inte förlängd tidsfrist för att komma på fötter och i slutet av 2024 försattes företaget i konkurs. Konkursförvaltaren arbetar under våren 2025 för att säkerställa att laddåterbäringar betalas ut för perioden efter företagsrekonstruktionens start (19 augusti 2024), eftersom dessa medel har hanterats separat från den övriga verksamheten. I konkursboet förväntas finnas en del pengar för återbetalning av en mindre del av återbäringsskulder som härrör från perioden före den 19 augusti, men utfallet blir inte klart förrän närmare sommaren (storleksordningen ~5% av skulden). Den övriga skulden från Eways till er som kund kommer Kraftringen att stå för. 

Hur går utbetalningen från Kraftringen till och när kommer utbetalningen att göras?
Vi håller i dagsläget på att undersöka detta nrämare och hoppas återkomma till er kunder med mer information under våren 2025, för att kunna betala ut resterande skuldbelopp till sommaren. För att kunna göra utbetalningen korrrekt behöver vi uppgifter från er, och vi kommer skriva till er om detta. 

 
Vad händer med serviceavtalet av mina befintliga laddare?  
Det övertas av er nya laddoperatör (RE&GO eller annan, egenvald laddoperatör) och eventuella garantiärenden för befintliga laddare hanteras av Kraftringen under garantitiden.

Hur gör vi om vi vill komplettera med fler laddare? 
RE&GO erbjuder samma sortiment inklusive installation av laddare. Kontakta RE&GO för en offert.   
 
Kommer det gå att ladda som vanligt under bytet av laddoperatör?   
Bytet av laddoperatör påverkar inte möjligheten att ladda. Under en övergångsperiod ska gamla laddkort kunna användas (se mer i frågorna nedan). 

Frågor och svar - för bilägare med laddbehov

Kan jag fortsätta att använda mitt laddkort från Eways?  
När flytten till RE&GO är klar för den aktuella laddstationen så kommer laddkortet från Eways fortsätta att fungera i din BRF/företag under en övergångsperiod. Efter en tid, när du har beställt och fått ny ladd-tagg av RE&GO, kommer det gamla laddkortet inte att fungera längre i din BRF/företag. Däremot kan ditt Eways-kort fortfarande användas på andra publika laddplatser som fortfarande opereras av Eways. 

Hur gör jag för att betala när jag laddar i min BRF/företag, när mitt gamla kort inte längre fungerar?
Om du laddar på en icke-publik parkeringsplats, där endast utvalda personer/boende kan ladda, betalar du antingen genom att använda en ladd-tagg från RE&GO eller genom att scanna en QR-kod på laddaren (då behövs även en inloggning till ditt konto hos RE&GO så att laddaren vet att du är behörig att ladda på platsen). 

Om du laddar på en av Kraftringens publika parkeringsplatser betalar du enklast genom att scanna en QR-kod på laddaren (ladd-tagg från RE&GO fungerar också). Inom kort kommer RE&GO också introducera betalning via parkeringsappen Parkster för betalning på Kraftringens publika parkeringsplatser. 

Hur beställer jag en ladd-tagg från RE&GO? 
Beställning av laddtagg läggs via RE&GO:s hemsida, av respektive person som behöver en ladd-tagg. Länk för beställning av ny tagg skickas till BRF:en/företaget som äger laddstationen i samband med att de tecknar avtal med RE&GO. Därefter kan BRF:en/företaget sprida vidare beställningslänken till dem som laddar i laddstationen. Även en organisationsspecifik kod ska anges vid beställningen, vilken din BRF/företag också kommer informera dig om. Obs! Dubbelkolla så att du får en bekräftelse på din beställning, annars kan du ha stavat fel i din mejladress! 

Vart levereras min beställda ladd-tagg?
Ladd-taggen kommer levereras direkt till adressen till den person som beställde taggen. Ingen administration för utlämning av taggar behöver hanteras av din BRF/ditt företag. 

Vad kommer det kosta att ladda? 
Priset på laddningen sätts, liksom tidigare, av ägaren till laddstationen. I samband med bytet till RE&GO kommer ägaren av laddstationen få välja om laddpriset ska ändras. 

På Kraftringens publika laddstationer justeras laddpriset löpande och det har inget med laddoperatörsbytet att göra. 

Vart vänder jag mig om jag har problem att ladda? 
På respektive laddare kommer det finnas ett telefonnummer till RE&GO:s support som kan hjälpa dig. 

Varför har jag fått faktura både från Eways och RE&GO för den förra månaden? 
Om migreringen från Eways till RE&GO genomfördes mitt i en månad så kommer Eways fakturera dig för dagarna då de var ansvarig laddoperatör för ladduttaget och RE&GO för de återstående dagarna i månaden. På fakturorna kan det stå "Period: 2024-09-01 - 2024-09-30", men det är ändå bara för de dagarna som respektive laddoperatör har varit ansvarig som de kommer debitera dig. Utseendet på fakturorna kan också se något olika ut, t.ex. visar Eways priset exkl. moms i sin tabell medan RE&GO visar priset inkl. moms. 

Kan pengar dras från mitt konto direkt istället för att jag ska hantera en faktura varje månad? 
Ja, på Mina sidor i RE&GO:s portal (under "Betalkort") kan du ställa in om du vill att kostnaderna debiteras ditt kort istället för att du ska hantera månadsfakturor. 

 

Hur går det till när jag ska ladda? 

LADDA MED TAGG/LADDKORT

  • Starta laddning genom att koppla in kabeln och blippa din tagg/laddkort mot laddboxen. 
  • Avsluta laddning genom att blippa din tagg/laddkort igen. Kabeln låses upp och kan kopplas ur. Länk för betalning skickas månatligen till mejladressen som taggen är registrerad på. Det går även att ställa in andra betalningsalternativ. 

LADDA MED QR-KOD

  • Starta laddning genom att koppla in kabeln och läsa av QR-koden på laddboxen med din mobiltelefon (alternativt gå in på eladda.se och fyll i laddboxnumret). Tryck Starta laddning i telefonen. 
  • Avsluta laddning genom att läsa av QR-koden igen och tryck Stoppa laddning. Välj betalmetod och genomför betalning. Kabeln låses upp vid genomförd betalning.
Loading...
På den här sidan visar vi en inbäddad chatt. För att du ska få se chatten måste du godkänna att vi använder funktionella cookies på din dator. Klicka på knappen Cookie-inställningar för att justera inställningarna.