Anmäl sms-avisering vid ström- och fjärrvärmeavbrott

Vi vill att du som kund så smidigt som möjligt ska få information om eventuella ström- och fjärrvärmeavbrott som berör dig. Därför erbjuder vi sms-avisering för pågående och planerade avbrott.

Avbrott i elnätet eller fjärrvärme- och fjärrkylanätet kan kategoriseras i två olika kategorier; planerade avbrott och oplanerade avbrott. De planerade avbrotten sker i samband med arbeten på nätet, när man behöver bryta strömmen eller fjärrvärmen/fjärrkylan för att till exempel reparera eller underhålla nätet.

De oplanerade avbrotten, eller de akuta avbrotten, kan till exempel ske i samband med att ett träd välter över en ledning i samband med en storm eller när en kabel grävs av. De avbrotten sker plötsligt och utan förvarning, både för oss och våra kunder.

Hur fungerar sms-avisering? 

När vår driftcentral får information om ett strömavbrott skapas genast ett sms utifrån den information som finns i våra system. Sms:et skickas sedan ut till de mobilnummer som finns registrerade på adresser i det berörda området.

Vid planerade fjärrvärmeavbrott skickas sms ut till samtliga registrerade nummer på berörda adresser.

Sms-tjänsten fungerar som ett komplement till den avbrottsinformation vi har på vår webbplats och i vår app.

Hur gör jag för att få den här tjänsten?

Sms-avisering vid strömavbrott

Om du har ett mobilnummer registrerat på en adress i våra nätområden får du automatiskt sms-avisering vid avbrott som berör din adress. Vill du inte ha sms-avisering avregistrerar du enkelt ditt mobilnummer på vår avregistreringssida som du även hittar länk till i sms:en.

Vill du få avbrottsinformation till ett mobilnummer som inte finns registrerat på din hemadress (exempelvis en företagsmobil) kan du lägga till detta under Mitt Kraftringen.

Sms-avisering vid fjärrvärmeavbrott

Vid planerade fjärrvärmeavbrott skickas sms ut till samtliga registrerade nummer på berörda adresser. Du kan enkelt registrera eller avregistrera ditt mobilnummer på vår sms-aviseringssida för fjärrvärmeavbrott och som du även hittar en länk till i sms:en eller på Mitt Kraftringen.

Notera att det är två olika system (från samma leverantör) för el respektive fjärrvärme. Av- och påregistrering av nummer behöver därför göras separat för dessa båda nyttigheter.

Hur har ni fått tag på mitt mobilnummer?

Vi samarbetar med leverantören Blue Idea som dagligen hämtar information om mobilabonnemang från Sveriges alla mobiloperatörer. Tjänsten kan användas för att sprida samhällsinformation och får aldrig utnyttjas i reklamsyfte.

Loading...
På den här sidan visar vi en inbäddad chatt. För att du ska få se chatten måste du godkänna att vi använder funktionella cookies på din dator. Klicka på knappen Cookie-inställningar för att justera inställningarna.