Stäng stäng ikon

Undrar du varför elen är väldigt dyr just nu?

Då är du inte ensam. Många elhandelskunder i södra Sverige undrar varför elräkningen har skjutit i höjden på sistone. Vi förklarar hur det hänger ihop. 

Vi förklarar hur det hänger ihop.

Läs mer här

Cookies ger oss information om hur du använder sajten, så att vi kan förbättra upplevelsen för dig. Läs mer om cookies

Cookies ger oss information om hur du använder sajten, så att vi kan förbättra upplevelsen för dig. Läs mer om cookies

Se upp för oseriösa elförsäljare!

Inom elhandelsbranschen råder det fri konkurrens, och det tycker vi är väldigt bra. Alla ska ha möjlighet att fritt välja elhandelsleverantör. Den absolut övervägande majoriteten av våra konkurrenter är seriösa och arbetar enligt branschens riktlinjer och inom lagens ramar.

Tyvärr har vår Kundservice nyligen fått in samtal om aktörer som beter sig oseriöst och lurar in kunder i dyra elavtal. Ofta handlar det om telefonförsäljare som påstår att de (helt osant) kommer från Kraftringen eller har ett samarbete med oss.

Dessa fåtal aktörer ger tråkigt nog hela elbranschen ett dåligt rykte. Som kund hos oss vill vi att du ska känna dig trygg.

Känner du dig osäker?

Har du kontaktats av ett elhandelsbolag? Vill du försäkra dig om det handlar om ett seriöst erbjudande? Då kan du göra följande:

• Kontakta vår kundservice på 020-32 61 00 så hjälper vi dig.
• Kolla upp ”Svarta Listan” som utfärdas av Konsumenternas energimarknadsbyrå. 

Kolla gärna ”Svarta Listan”

I klagomålsinformationen hos Konsumenternas energimarknadsbyrå kan man se vilka elhandelsföretag som, under de 12 senaste månaderna, genererat flest klagomål i relation till hur många kunder de har. Listan uppdateras varje kvartal. Klagomålen kan gälla allt från felaktig fakturering till vilseledande marknadsföring eller höga brytavgifter när kunden byter elleverantör.


Vår Kundservice har märkningen Trygg Kundkontakt 2020

Logo Trygg Kundservice 2020

Trygg Kundkontakt är en kvalitetsmärkning för etiska kundkontakter. Den utdelas av bransch- och intresseföreningen Kontakta och syftet är att vägleda konsumenter till företag som arbetar med seriös kundservice och försäljning via telefon och digitala kanaler.

Bild på Kraftringenlogo