Våra laddstolpar och smarta tjänster

Kraftringens laddstationer har hög driftsäkerhet och är enkla att använda. Vi tillsammans med vår partner Eways har stor erfarenhet av att installera skräddarsydda laddlösningar som är anpassade efter verksamhetens unika förutsättningar och behov.

Våra laddstationerna ger en kostnadseffektiv laddning med hög tillgänglighet. Om ni vill kan vi ta hand om all administration för era laddstationer. 

När ni väljer en laddlösning från oss tar vi tillsammans med vår partner Eways hand om hela entreprenaden från markarbeten, installation av laddare och driftsättning. Det ingår alltid två års garanti på laddarna och fem års garanti på installationsarbetet. Laddarna kan monteras fristående på stolpe eller vägg. Vissa modeller går också att få dem lackade efter era önskemål.

Laddstolparna går att kombinera med ett antal olika tjänster. Ni väljer själv de lösningar som passar just er.

Laddanalys - slipp säkra upp!

Laddanalys innebär att vi analyserar ert elabonnemang för att se hur mycket ledigt utrymme som finns tillgängligt för elbilsladdning. Många gånger kommer vi fram till att den befintliga säkringen är tillräcklig och att fastigheten inte behöver säkras upp ytterligare. För er som kund betyder detta i så fall en stor besparing eftersom en uppsäkring från 63A till 80A innebär en ökad årskostnad på ca 5 600 kr. Laddanalysen ger viktig information som behövs på ett tidigt stadium, innan själva installationen

Läs mer om våra andra smarta tjänster Molntjänst & Kundtjänst, Betallösning och Serviceavtal nedan.

Molntjänst & Kundtjänst

Genom Kraftringens partner Eways molntjänst samlas statistik över laddad el för att ni som förening kan följa upp statistik över förenings laddning. Det ingår även löpande uppgradering av mjukvaran i laddstationen, larm och övervakning via portal samt möjlighet till dynamisk lastbalansering mellan uttagen. Molntjänsten är en förutsättning för en framtidssäkrad laddinfrastruktur med betallösningar. Föreningen får inloggning till portal för samlad översikt av antal laddsessioner och kWh.

Bemannad kundtjänst (tel: 010-121 94 01) dit elbilsförare kan ringa för support dygnet runt, året runt.

Betallösning

Den enklaste lösningen för er som förening är att medlemmen/elbilisten identifierar sig med ett RFID-kort (”laddkort”) vid laddning och betalar för laddningen, kr/kWh. Medlemmen tecknar sig för ett laddkonto/kort på Kraftringens partner Eways hemsida, förbrukningen läses av, Eways debiterar föraren månadsvis. Ni som laddstationsägare väljer själv ett pris på laddningen, vanligtvis kr/kWh och Eways betalar ut laddintäkten halvårsvis. Finns även fler betallösningar möjliga genom plattformen, parkeringsappar eller Swish tillgänglig för tillfället.

Att kunna ladda elbilen på jobbet är en skattepliktig förmån såvida företaget inte tar betalt för elen. Tar du inte betalt av dina anställda kan vi erbjuda underlag för korrekt förmånsbeskattning. Läs mer på Skatteverkets webbplats.

Serviceavtal

Kraftringen erbjuder ett serviceavtal där vi en gång per år gör en genomgående besiktning av laddstolparna för att kontrollera att de fungerar som de ska.

I servicen ingår:

  • Okulär besiktning av laddstationen
  • Kontroll av kablar och anslutningsdon
  • Motionering av personskyddsbrytare
  • Rengöring
På den här sidan visar vi en inbäddad chatt. För att du ska få se chatten måste du godkänna att vi använder funktionella cookies på din dator. Klicka på knappen Cookie-inställningar för att justera inställningarna.
chat-bubble-icon