Till startsidan
Translate

Konsumenträtt

Om du inte känner dig nöjd med våra tjänster är du välkommen att kontakta kundservice. Har du frågor kring vår personuppgiftshantering, läs mer här.

Om du efter kontakt med oss fortfarande inte känner dig nöjd har du möjlighet att få extern rådgivning och omprövning, mer information om vart du kan vända dig hittar du här nedanför.

Konsumentrådgivning

Om du vill ha rådgivning från en extern part kan du förslagsvis vända dig till kommunens konsumentrådgivare. Kontakta din kommun för mer information om kontaktpersoner och telefonnummer. 

Konsumenternas Energimarknadsbyrå är en självständig byrå som kostnadsfritt informerar och ger råd och vägledning i frågor som rör energimarknaden.

Omprövning

Allmänna reklamationsnämnden är en statlig myndighet som har till huvudsaklig uppgift att opartiskt, och utan avgift för parterna, pröva konsumenttvister.

Energimarknadsinspektionen bedriver tillsyn över energimarknaderna för el, naturgas och fjärrvärme. Inspektionen granskar bl.a. elnätsavgifterna och leveranskvaliteten.

För omprövning kan du även vända dig till en allmän domstol. 

Ångerrätt

Vi följer lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, vilket innebär att du har 14 dagars ångerrätt om du inte skulle vara nöjd.

Tillsyn och övervakningsplan

Att äga och förvalta ett elnät innebär ingen konkurrens eftersom det bara finns ett elnät. Som boende i ett elnätsområde är man tvungen att betala en elnätsavgift till nätägaren om man vill ha ström. Därför ska vi, enligt Ellagen, varje år göra en övervakningsplan som ser till att vi inte utnyttjar vår ägarsituation eller gynnar någon enskild aktör på elmarknaden. Vi skriver också en rapport som visar vad vi gjort för att följa bestämmelserna. Rapporten skickas till tillsynsmyndigheten och du hittar den längst ner på denna sidan.  

Läs mer om vad en övervakningsplan är på Energimarknadsinspektionens webbplats

Mer information

Ellagen innehåller särskilda bestämmelser som är viktiga för dig som kund. Längst ner på denna sida hittar du ett dokument med ett utdrag ur ellagen med dina rättigheter som konsument. Hela ellagen hittar du här

Har du några frågor?

Du är alltid välkommen att ringa oss på 020-32 61 00 eller skicka e-post till oss om du undrar över något.


Kontakta oss

Jag tar tacksamt emot frågor, synpunkter och önskemål från dig. Vänligen fyll i dina kontaktuppgifter och ditt ärende i fälten nedan. Jag återkommer till dig snarast.

Mottagare
[namn]