Till startsidan
Translate

Frågor och svar om sms-avisering

Få avbrottsinformation via sms

Hur har ni fått tag på mitt mobilnummer?

Vi samarbetar med leverantören Blue Idea som dagligen hämtar information om mobilabonnemang från Sveriges alla mobiloperatörer. Tjänsten kan användas för att sprida samhällsinformation och får aldrig utnyttjas i reklamsyfte.

Vill du inte ha sms-avisering avregistrerar du dig enkelt här eller genom att logga in direkt på Mina sidor. Här kan du också lätt registrera ett annat mobilnummer. 

Hur gör jag för att avregistrera ett nummer från tjänsten?

Gå till vår avregistreringssida eller logga in direkt på Mina sidor. Skriv sedan in det mobilnummer du vill avregistrera och följ instruktionerna på sidan.  

Hur gör jag för att registrera ett annat nummer för tjänsten?

Logga in på Mina sidor med kundnummer och lösenord. Välj fliken Sms-avisering. Skriv in det mobilnummer du vill registrera och följ instruktionerna på sidan.  

Kommer ni att skicka ut reklam via sms till mig när ni har mitt mobilnummer?

Nej, aviseringstjänsten handlar om samhällsinformation, inte marknadsföring. Ditt mobilnummer kommer endast att användas för avbrottsavisering, såvida du inte aktivt väljer att vi får använda ditt nummer för andra syften genom att bocka i en kryssruta.  

Jag har haft strömavbrott men har inte fått en sms-avisering. Varför?

Aviseringstjänsten skickar ut sms till alla mobilabonnemang som är kopplade till de adresser som berörs av ett avbrott. Om du exempelvis har ett företagsabonnemang eller mobil med kontantkort finns dessa inte registrerade på din hemadress och då får du ingen sms-avisering om du inte aktivt registrerat ditt mobilnummer.

Du kan enkelt registrera ett nytt mobilnummer för avbrottsavisering genom att logga in på Mina sidor.

Om du tidigare fått sms-avisering eller vet med dig att du registrerat ditt mobilnummer så kan utebliven avisering bero på att avbrottet skett i det så kallade lågspänningsnätet – det vill säga mindre avbrott i ett enstaka kvarter eller en fastighet. Avbrott i lågspänningsnätet syns inte i våra system och därför kan inga sms skickas ut. 

Observera också att tjänsten inledningsvis bara omfattar oplanerade strömavbrott. Är det ett planerat strömavbrott på din adress som du blivit aviserad om i förväg kommer du inte att få ett sms. Vi utvecklar tjänsten kontinuerligt och i senare versioner kommer även planerade strömavbrott att omfattas av sms-aviseringen.

Varför har mina barn fått ett sms från er och hur gör jag för att de inte ska få det?

Sms-tjänsten kan inte skilja ett abonnemang från ett annat, tyvärr. Den skickar ut sms till alla mobilabonnemang som är kopplade till de adresser som berörs av ett avbrott. Därför kan det bli så att barn som bor på en berörd adress får sms-avisering till sina mobiler medan föräldrar som har en företagsmobil inte får det.

Du kan enkelt avregistrera ett mobilnummer här eller genom att logga in direkt på Mina sidor. Här kan du också lätt registrera ett annat mobilnummer.

Kan jag som endast är elhandelskund hos Kraftringen också få avbrottsavisering via sms?

Nej. Det är bara om du är elnätskund hos Kraftringen och alltså bor i något av våra elnätsområden som du kan få avbrottsavisering via sms. Är du elhandelskund hos Kraftringen men bor i ett annat elnätsområde så är det från ditt elnätsbolag du får information om strömavbrott.



Kontakta oss

Jag tar tacksamt emot frågor, synpunkter och önskemål från dig. Vänligen fyll i dina kontaktuppgifter och ditt ärende i fälten nedan. Jag återkommer till dig snarast.

Mottagare
[namn]