Till startsidan
Translate

Vad händer om jag inte betalar min faktura?

Om du inte betalar din faktura i tid kan det medföra extra kostnader för dig och det kan dessutom leda till att din el, gas eller fjärrvärme stängs av. Vi har sammanfattat fyra olika steg som beskriver vad som kan hända om du inte betalar din faktura.

1. Påminnelse ­– Om den ursprungliga fakturan har förfallit utan att någon betalning har gjorts skickas en påminnelse. Oftast tillkommer det en extra avgift på 60 kr och dröjsmålsränta. Eftersom påminnelsen inte är obligatorisk kan flera försenade betalningar på kort tid göra att skulden skickas direkt till inkasso. Observera att du som är företagskund inte får någon påminnelse. 

2. Inkassokrav och uppmaning – Med detta utskick tillkommer ytterligare en kostnad för inkassokrav, förutom den befintliga skulden. Efter detta har du 15 dagar på dig att betala skulden eller komma med invändningar.

3. Begäran om rättelse – Om betalningen fortfarande inte har kommit in informeras du om att din el, gas eller fjärrvärme kan komma att stängas av. Vi skickar också med en uppmaning med mottagningsbevis och ett brev till socialnämnden. För att undvika nästa steg måste du skriva under och skicka tillbaka mottagarbeviset.

4. Delgivningsman – Om mottagarbeviset inte skickas in anlitas en delgivningsman som personligen överlämnar informationen till dig. Om detta inte lyckas kan spikning eller kungörelse förekomma. Med detta menas att informationen lämnas vid ditt hem eller att meddelandet offentliggörs.

El, gas och fjärrvärme kommer tillbaka när skulden är betald. Förutom själva skulden tillkommer det även kostnader för arbetet. I vissa fall kan vi begära in säkerhet eller förskottsbetalningar.

Om du har en obetald faktura

  • Betala din skuld innan förfallodagen.
  • Vid utebliven betalning är det Visma Collectors som på uppdrag av oss hanterar påminnelse och inkasso.
  • Vismas webbplats kan du logga in och se hela din skuld. Här kan du också ansöka om en avbetalningsplan.

Kontakta oss

Har du frågor eller invändningar på betalningen är det viktigt att du kontaktar oss så snart som möjligt efter att du har fått din faktura, så att vi kan hjälpa dig. Du når kundservice på
020-32 61 00.  

Kontakta Visma Collectors

Har du frågor eller invändningar på en påminnelse eller ett inkassokrav är det viktigt att du kontaktar Visma Collectors så snart som möjligt för att undvika ytterligare kostnader. Kontakta Visma Collectors kundservice på 0771-160 205.


Kontakta oss

Jag tar tacksamt emot frågor, synpunkter och önskemål från dig. Vänligen fyll i dina kontaktuppgifter och ditt ärende i fälten nedan. Jag återkommer till dig snarast.

Mottagare
[namn]