Till startsidan
Translate

Frågor och svar om anvisat elhandelsföretag och anvisningspris

Vad händer med elen när jag flyttar?

När du flyttar från din bostad måste du meddela Kraftringen Nät i god tid. Du måste säga upp avtalet med ditt elhandelsföretag. Vi ser till att ditt elhandelsföretag blir informerade för att kunna läsa av elmätaren det datum du lämnar din bostad.  

Kan jag behålla mitt nuvarande elhandelsföretag?

Självklart kan du det. Det du måste tänka på är att du kontaktar ditt nuvarande elhandelsföretag och uppger ditt nya anläggnings-id dit du ska flytta. Elhandelsföretaget tar då kontakt med oss och vi bekräftar leveransen.

Vad händer om jag inte väljer ett elhandelsföretag?

Om du flyttar till en anläggning i Kraftringen Näts nätområde och inte gör ett aktivt val av elhandelsföretag, blir du anvisad ett elhandelsföretag av oss. I vårt nätområde är Kraftringen anvisat elhandelsföretag och du kommer att få ett anvisningspris från oss tills du väljer att teckna ett avtal.  

När kan jag byta elhandelsföretag?

Du kan byta elhandelsföretag närsomhelst och hur ofta du vill. Det tar oftast cirka 14 dagar att genomföra bytet. Tänk på att kontrollera innan du byter att du inte har ett avtal som inte löpt ut med ett annat elhandelsföretag.

Vad behöver jag för att kunna göra ett byte?

All information ditt nya elhandelsföretag behöver finns på din faktura från oss, till exempel anläggnings-id och områdeskod. Ha fakturan nära till hands när du kontaktar ditt nya elhandelsföretag.

Mer information

Du hittar mer information om elhandelsföretag i Svensk Energis folder här nedanför. Läs mer om vårt anvisningspris här.

Har du några frågor?

Du är alltid välkommen att ringa oss på 020-32 61 00 eller skicka e-post till oss om du undrar över något.


Kontakta oss

Jag tar tacksamt emot frågor, synpunkter och önskemål från dig. Vänligen fyll i dina kontaktuppgifter och ditt ärende i fälten nedan. Jag återkommer till dig snarast.

Mottagare
[namn]