Till startsidan
Translate

Frågor och svar om el

Här hittar du svar på några av de vanligaste frågorna om elavtal. Klicka på frågan för att komma direkt till svaret längre ner på sidan. 

Vad händer med mitt elhandelsavtal när jag flyttar?

När du flyttar kan du välja att ta med dig ditt elhandelsavtal till din nya adress. Vi sköter i så fall kontakten med din nätägare och meddelar att du är elhandelskund hos oss. Kontakta kundservice om du vill flytta med ditt avtal till din nya adress. Gör du inget aktivt val upphör ditt elhandelsavtal med oss. Det avslutas utan någon extra kostnad, oberoende av hur lång tid av bindningstiden du har kvar.

Det är viktigt att du också meddelar nätbolaget när du flyttar eftersom de ska göra en slutavläsning hos dig när ditt abonnemang avslutas. Är Kraftringen ditt elnätsbolag kan du göra en flyttanmälan här.

Hur gör jag för att säga upp mitt elhandelsavtal?

Innan du säger upp ditt elhandelsavtal ska du först kolla upp hur lång bindningstid du har. Ska du byta till en ny elhandelsleverantör behöver de veta vilket startdatum som gäller, alltså dagen efter ditt gamla avtal löper ut. De behöver också din områdeskod och ditt anläggnings-id.

För att säga upp ditt befintliga avtal gäller 30 dagars uppsägningstid om du har löpande rörligt pris och 14 dagars uppsägningstid om du har anvisningspris. Har du ett tidsbundet avtal har du 30 dagars uppsägningstid innan avtalet löper ut. Du kommer att informeras om detta i god tid innan avtalet löper ut.

Varför får jag fortfarande fakturor från er trots att jag har bytt elleverantör?

Om Kraftringen är ditt elnätsbolag betalar du fortfarande oss för ditt elnätsabonnemang och för själva transporten av elen till din bostad. Vilket som är just ditt elnätsbolag beror på var du bor någonstans.

Om du fortfarande faktureras av oss för din elhandel bör du kontrollera datumen som finns angivna på fakturan. Kontakta kundservice ifall dessa inte stämmer överens med ditt avtalade slutdatum. 

Vad gör jag om jag vill behålla mitt nuvarande avtal när det löper ut?

Gör du inget aktivt val under uppsägningsperioden (30 dagar innan avtalet löper ut) tecknas ditt avtal om på ett år. Kontakta kundservice ifall du har några frågor. 

Vad är ett anläggnings-id?

För att kunna svara på dina frågor och hantera dina ärenden frågar vi ibland efter ditt anläggnings-id. Detta är en unik kod för din elmätare. Du hittar ditt anläggnings-id på din faktura. Är du nyinflyttad och inte har fått din första faktura än hittar du den i ditt bekräftelsebrev. Koden börjar alltid med 735 999.

Vad är en områdeskod?

Framför ditt anläggnings-id finns en tresiffrig bokstavskod som signalerar var du bor. I Lund är till exempel områdeskoden LUN. 

Vad innebär tillvalet Bra Miljöval?

Bra Miljöval är Naturskyddsföreningens märkning på produkter som klarar mycket höga miljökrav. Bra Miljöval garanterar inte bara att elen är förnybar utan också att den har framställts på ett miljövänligt sätt. Den kommer till exempel inte från vattenkraft som torrlägger vattendrag eller vindkraft från känsliga naturområden. När du väljer Bra Miljöval köper vi in samma mängd el med Bra Miljöval som den el som du förbrukar. Detta gör att den totala mängden el med Bra Miljöval ökar med ditt val, även om vi inte kan garantera att just elen i ditt hem har den märkningen.

Hur kan jag betala min faktura?

  • Autogiro
  • E-postfaktura
  • E-faktura
  • Pappersfaktura
  • Kivra (digital brevlåda)

Läs mer om våra betalningssätt här. Kontakta kundservice om du vill byta betalningssätt.

Vad består elpriset av?

Elpriset består av fyra delar:

  • Det pris du betalar för själva elen. Denna del kan du själv påverka genom att aktivt teckna ett elavtal. I vårt elpris ingår alltid 100 % el från förnybara energikällor som vatten, sol, vind och biobränsle utan extra kostnad. 
  • Elcertifikatsavgift, vilket är en statlig avgift som alla elanvändare enligt lag måste betala för att främja produktionen av förnybar energi.
  • Energiskatt, vars storlek bestäms av riksdag och regering.
  • Moms tillkommer med 25 % på elpriset, elcertifikatavgiften och energiskatten.

Hur gör jag för att stänga av strömmen?

När man inte ska vistas i sin bostad under en längre tid är det många som vill stänga av strömmen och det är viktigt att göra detta på rätt sätt.

Om du inte har en kundbrytare så ska du använda huvudströmbrytaren som sitter inuti proppskåpet. Ifall du fortfarande kan se mätarinställningen på displayen så är elen avstängd på rätt sätt. Om displayen slocknar så tappar vi kommunikationen med din elmätare vilket innebär att vi inte får in några mätvärden. Vi behöver mätvärdena för att kunna fakturera för din faktiska förbrukning.

Stänger du av elmätaren så att vi tappar kommunikationen kommer din faktura att bygga på en uppskattad elförbrukning tills vi återfår kontakten med elmätaren. Detta kommer att synas på fakturan då det i så fall står beräknad förbrukning istället för faktisk

Har du fler frågor?

Du är alltid välkommen att ringa oss på 020-32 61 00 eller skicka e-post till oss om du undrar över något.


Kontakta oss

Jag tar tacksamt emot frågor, synpunkter och önskemål från dig. Vänligen fyll i dina kontaktuppgifter och ditt ärende i fälten nedan. Jag återkommer till dig snarast.

Mottagare
[namn]