Elbilsladdare för bostadsrätt

I takt med att elbilar blir allt vanligare ökar efterfrågan på laddplatser för boende i bostadsrättsföreningar. Att ladda vid hemmet är både enkelt och bekvämt. När ni vänder er till oss på Kraftringen ser vi tillsammans över er förenings behov och förutsättningar. Vi tittar på elanvändning och effektbehov för att säkerställa att ni får en elbilsladdning med rätt kapacitet, utan onödiga kostnader.

Normalladdning vanligast

En snittbilist i Skåne kör cirka 1 250 mil om året. Snittförbrukning på en elbil är ca 1,75 kWh/mil och andelen som laddas hemma är cirka 80-90%. Detta innebär att det laddas runt 1 860 kWh hemma per år.

Som BRF sätter ni själv ert pris för laddningen i föreningen. Ett medelpris i en BRF brukar börja runt 3 kr/kWh per laddning. Detta innebär en intäkt, per laddpunkt, till föreningen på cirka 5 580 kr per uttag och år. 

Beroende på hur hög laddeffekt en laddstation har tar det olika lång tid att ladda en elbil. Hemma, där bilen ofta är parkerad lite längre, passar en så kallad normalladdning bäst. Med normalladdning laddas ett elbilsbatteri med minst 2 mil per timme. En tumregel att utgå ifrån är att 230V (1-fas) 16A ger ungefär 2 mils körning per laddtimme och 400V (3-fas) 16A ger ungefär 5 mils körning per laddtimme.

Bostadsrättsföreningen Mårten Persson i Kristianstad valde att installera elbilsladdare från Kraftringen. Läs intervjun med föreningens ordförande. 

Olika laddpunkter

En laddstation är en plats med en eller flera uttag där elbilen kan laddas, så kallade laddpunkter. Laddpunkterna kan sitta på en laddbox som sitter fastmonterad på en vägg eller en stolpe i anknytning till en parkering. 

För bostadsrättsföreningar rekommenderar vi uppkopplade laddare för att underlätta driften för er som förening. Laddboxen går att väggmontera och är anpassad för inomhus- och utomhusbruk. Laddaren passar Typ 1 och Typ 2-kontakter och finns med uttag eller fastmonterad kabel. Amerikanska och asiatiska bilar har historiskt oftast haft Typ 1, medan Typ 2 är standard inom EU. De senaste åren har Typ 2 även blivit standard för asiatiska bilar. Med uppkopplade laddare och en dynamisk lastbalansering kan laddlösningen bli mer flexibel.

På så sätt kan man säkerställa att bilarna laddas så snabbt och effektivt som möjligt, utan att man behöver göra onödiga höjningar av huvudsäkringen.

Helhetslösning som kan växa

För att installera en laddstation dras en kabel för el och en kabel för kommunikation från fastighetens elcentral till parkeringen. Där placeras laddaren på ett fundament som sedan grävs ner, eller monteras på en vägg. 

Det kan vara svårt att veta hur stor efterfrågan på elbilsladdare i föreningen är om några år. Det går att förbereda för fler laddare när man drar kabel från elcentralen till parkeringsplatsen genom att lägga tomrör eller sätta ner fundament. Samma sak med kabeldragning och fundament. Då är det enkelt för föreningen att köpa in och sätta upp laddare allt eftersom behovet ökar.

På den här sidan visar vi en inbäddad chatt. För att du ska få se chatten måste du godkänna att vi använder funktionella cookies på din dator. Klicka på knappen Cookie-inställningar för att justera inställningarna.
chat-bubble-icon